header-bottom_img header-bottom_img

Mijn winkelwagen:

0 item(s)
×

Registration

Profile Informations

Login Datas

or login

First name is required!
Last name is required!
First name is not valid!
Last name is not valid!
This is not an email address!
Email address is required!
This email is already registered!
Password is required!
Enter a valid password!
Please enter 6 or more characters!
Please enter 16 or less characters!
Passwords are not same!
Terms and Conditions are required!
Email or Password is wrong!

Aqiedah

Onderdelen 1 tot 10 van totaal 12

Pagina:
  1. 1
  2. 2

Rooster  Lijst 

  1. MIJN GELOOF

    Vertaald door: Birgül Ona & İpek Bayrak Uitgever Hollanda Diyanet Vakfi ISBN: 9789082388336 Aantal Pagina's: 195
    Meer Informatie
    € 6,00
  2. Geloofsleer van Ahl assunna

    Vertaling & uitleg van Al aqaïd Assharnubiyya Geloofsleer van Ahl assunna is een krachtig boek voor beginners over de islamitische geloofsleer. Dit boek omvat een vertaling en beknopte uitleg van het welbekende gedicht Al aqaïd Assharnubiyya van de grootgeleerde imam Assharnubi. In dit werk worden de goddelijke (al ilahiyyat), de profetische (annubuwwat) en de meegedeelde (asssam‘iyyat) thema’s nauwkeurig en bondig besproken. Het boek helpt de lezer een stevige basis te hebben van zijn geloofsovertuiging volgens de leer van Ahl assunna, oftewel de Soennitische aqida. Imam Abdulmajid Assharnubi Al Azhari (1348-1245 H. / 1929-1829 na Chr.), verwijzend naar de Al Azhar Universiteit waar hij gestudeerd heeft, was een excellente geleerde en een uitblinker in rechtsleer, hadith-wetenschappen, gedragszuivering, taalkunde en andere wetenschappen. Dit waardevolle gedicht maakt deel uit van de klassieke en traditionele studietrajecten in landen als Tunesië en Egypte, en wordt nu geïntroduceerd in Nederland en België. De vertaling en uitleg van dit werk lag in handen van Sonny Van Exaerde. De heer Van Exaerde is een passievolle docent die naast kennis van de Arabische taal, thuis is binnen de wereld van islamwetenschappen. Het werk is inhoudelijk meegelezen door de heer Hassan Bouyazdouzen MA, theoloog en docent islamwetenschappen: “Ik heb dit werk aandachtig gelezen en bestudeerd. Het is mooi geschreven: kort, bondig en krachtig. Een uitstekend boek voor beginners.”
    Meer Informatie
    € 14,00
  3. Adviezen aan jongeren - Imam Ghazali

    Het Islamitische stichting Nederland heeft voor een belangrijke aanwinst voor het Nederlandse moslim gemeenschap bezorgd. Het zeer belangrijke en nuttige boek ‘’Eyyühel Veled” , van het grote geleerde Imam Gazali vertaald in het Nederlands. Het vertaler van het boek is de heer Abdulwahid van Bommel die heeft er voor gezorgd dat deze boek met bibliografie en voetnoten een nog beter kwaliteit heeft opgeleverd.
    Meer Informatie
    € 6,00
  4. ISLAM VOOR BEGINNERS

    Auteur: Ali hassan ali abd al hamid al halabi Vertaler(s): Departement van vertalingen Uitgeverij: Uitgeverij Badr Uitvoering: Paperback ISBN: 978-2-87528-034-3 Pagina's: 204
    Meer Informatie
    € 10,00
  5. De Woorden

    De reeks van de Risale-i Nur bewijst de waarheden van de Qur’an en legt deze uit aan de hand van een positief wetenschappelijk perspectief. Zij verschaft ons op een heldere, beeldende en overtuigende wijze antwoorden op de belangrijkste vragen van de mensheid naar de zin van het bestaan, zoals: “Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Waar ga ik heen? Wat is mijn verantwoordelijkheid in deze wereld? Waar komen de schepselen vandaan en waar gaan ze heen? Wat is het wezen, wat is de waarheid van deze schepselen?” De Risale-i Nur beoogt een antwoord op deze vragen te formuleren en als zodanig de zielen en de geesten van de mensen te verlichten. Dat wil zeggen dat er vier fundamentele doelstellingen van de Qur’an zijn: de eenheid van Allah, het profeetschap, de wederopstanding en ‘de rechtvaardigheid en de aanbidding’. Wanneer de mensheid, als een uitgestrekte karavaan, een lange processie, vanuit de valleien van het verleden vertrekt, de reis aanvangt in de woestijn van het bestaan en het leven, en voortschrijdt naar de hoogten van de toekomst, en zich geplaatst ziet tegenover de tuinen van de toekomst, dan wendt het universum haar gezicht tot haar. Het lijkt alsof de regering van de schepping, de kennis van wijsheid oftewel de filosofie naar de mensheid zendt teneinde de mensen te ondervragen en hun posities te bepalen, wanneer ze vragen stelt als: “O mensheid! Waar kom je vandaan? Waar ga je naar toe? Wat ben je hier aan het doen? Wie is je leider? Wie is je woordvoerder?” Op een keer, tijdens een dergelijke conversatie stond iemand op te midden van de mensheid, zoals ook profeten als hij voordien waren opgestaan, met autoriteit, de heer van de mensheid Mohammed al-Hashimi (saw), en hij sprak met de tong van de Qur’an: “O, filosofie! Wij allen, menselijke wezens, rijzen omhoog vanuit de macht van de Pre-eeuwige Sultan, vanuit de duisternis van het niet-bestaan naar het licht van het bestaan, en wij allen, zonen van Ādam, zijn vertegenwoordigers boven onze broederschepselen wat het dragen van de aan ons toevertrouwde verantwoordelijkheid betreft. We zijn onderweg naar het pad van gelukzaligheid, en in deze wereld houden we ons bezig met de voorbereiding van die gelukzaligheid en met de ontwikkeling van de bekwaamheden, welke ons kapitaal vormen. En ik ben hun meester en hun woordvoerder. Hier bevindt zich een manifest in mijn hand, het woord van de Pre-eeuwige Heerser, de glorieuze Qur’an, waarop het zegel van wonderbaarlijkheid sprankelt en schittert.” Aangezien via de heilige Qur’an de beantwoorder van deze vragen, de verschaffer van de correcte antwoorden niets en niemand minder dan Mohammed de Arabier (saw) is, zodoende begrijpen wij hieruit dat de kern van de Qur’an op de bovenvermelde vier fundamentele doelstellingen berust! Deze reeks van verhandelingen, die de filosofie van de Qur’an in de twintigste eeuw weergeeft, een fundament geeft, bewijst en verkondigt dat de islamitische beschaving, welke aan de ene zijde technologie, wetenschap en kunst als materieel perspectief en aan de andere zijde geloof en ethiek als spiritueel perspectief in zich herbergt, alle andere beschavingen achter zich zal laten. We kunnen twee soorten tafsir, exegeses, boeken met uitleg, verklaringen en toelichtingen onderscheiden: De eerste soort bestaat uit de standaardexegeses waarbij en waarin men betekenissen van de formuleringen, de woorden en de beelden en de zinnen van de Qur’an kan aantreffen. Deze benaderingswijze wordt ook wel ‘de interpretatie met betrekking tot de woorden van de Qur’an’ genoemd’. Hierbij zijn twee nevensoorten aanwijsbaar. De eerste nevensoort bestaat uit interpretaties met betrekking tot ‘riwaya’ (overlevering). Deze interpretaties steunen en baseren zich op de verzen van de heilige Qur’an, de soenna van de boodschapper van Allah (saw), de werken van de metgezellen van de profeet en die van hun opvolgers. De tafsiruitgave van Ibn Jarir at-Tabari, Djami' al-bayan fi tafsir al-Qur'an, en die van Ibn Kathir, Tafsir al-Qur'an al-Azim, vormen twee voorbeelden van deze soort tafsir. De tweede nevensoort bestaat uit interpretaties met betrekking tot ‘diraya’ (wijsheid). Deze interpretaties steunen en baseren zich niet alleen op overleveringen, maar tevens op redenering en op de wijsheid om een ‘oordeel te kunnen vellen’. De tafsiruitgave van Zamakhshari, al-Kashshaf, en de monumentale uitgave van Fakhr ad-Din ar-Razi, Tafsîr al-Kabîr, vormen twee voorbeelden van deze soort tafsir. De tweede soort tafsir boeken is die van exegeses waarbij en waarin de waarheden van de Qur’an ten opzichte van het geloof met onweerlegbare bewijzen worden uiteengezet en aangetoond. Deze soort wordt ook wel de ‘manawie’, de spirituele tafsir genoemd. De werk van Imām al-Ghazali, İhyâu Ulûm ad-Din, en van Imām Rabbānī, Maktubat, worden tot deze categorie tafsirboeken gerekend. Het meest tot de verbeelding sprekende voorbeeld van deze tafsircategorie is de reeks van de Risale-i Nur, van de islamitische geleerde Bediuzzaman Said Nursi; deze reeks bevat in totaal honderddertig traktaten. Het boek ‘de Woorden’ vormt de eerste en de meest belangrijke pijler van de vier grondpijlers van deze reeks: de Woorden, de Brieven, de Flitsen en de Stralen. Risale-i Nur is een weergaloze ‘manawie’ tafsir, die de filosofen tot nadenken stemt en tenslotte tot zwijgen brengt. Risale-i Nur legt, met haar subjectieve perspectief, op een rationele en logisch-objectieve wijze de waarheden van ons heilige boek Qur’an uit, een boek dat miljoenen mensen al veertien eeuwen heeft begeleid en geleid. De vertaling van Sözler, de Woorden, waarvan wij hier het genoegen hebben haar te presenteren en te introduceren in de Nederlandse taal, vormt een interpretatie van de lichtgevende verzen van de Qur’an. Het boek is, met de geloofswaarheden en met de waarheden van tawhid, een met bewijzen ondersteunde tafsiruitgave, toegankelijk en begrijpelijk voor iedere laag van een bevolking. Vanuit een positieve wetenschappelijke benadering kan het boek ongelovigen tot nadenken aanzetten en zelfs overtuigen, kan het iedereen aanspreken en zelfs de meest verstarde, eigenwijze filosofen tot zwijgen brengen. Risale-i Nur beantwoordt de meest vitale vragen ten aanzien van de islam en in het bijzonder ten aanzien van het geloof. Het boek legt de niveaus van geloven uit, vanuit het atoom tot en met de zon, en het bewijst de eenheid van Allah en de waarheid, de oprechtheid van het profeetschap. Het boek behandelt alle kwesties betreffende geloof de waardigheid van geloof, vanaf de lagen van de hemel en de aarde, vanaf het onderwerp engelen en de geesten, vanaf de waarheid van de tijd tot en met het bestaan van het hiernamaals, de wederopstanding, het paradijs en de hel, tot en met de werkelijkheid van de dood, de bron van de eeuwige gelukzaligheid en de eeuwige bestraffing. En het boek behandelt deze kwesties via bewijsvoering en argumentatie, via een logische benaderingswijze en een wetenschappelijke onderbouwing. Risale-i Nur manifesteert zich als een meesterwerk, dat zowel ons verstand als ons hart met getuigenissen, verlichtingen en bewijzen overtuigt. Volgens Bediuzzaman bestaan er twee boeken van Allah de Verhevene. Het eerste is het boek der schepping, dat een manifestatie van de eigenschappen van ‘takwin’ (het scheppen van Allah) en ‘qudrah’ (de macht van Allah) is. De oordelen van dit boek, oftewel de wetten welke overal in het universum gelden, worden ‘sharia at-takwiniyya’ genoemd. Echter, de ongelovigen hebben deze wetten ten onrechte ‘de natuurwetten’ genoemd. Het tweede boek is de Edele Qur’an, een begrip afkomstig uit de eigenschap ‘kalam’ (het spreken van Allah). Dit tweede boek is als het ware een ware interpretatie van het eerste boek, hetgeen inhoudt dat de Qur’an de interpretatie van het boek der schepping vormt. Vanwege die omstandigheid kunnen er dus geen controverses bestaan tussen deze twee boeken. Alle wetenschappen die het boek van de schepping interpreteren met behulp van openbaring en redenering kunnen geen contrasten vinden of onoverbrugbare controverses tegenkomen met (de oordelen van) de Qur’an. In ‘de Woorden’ wordt deze waarheid bevestigd door middel van vele voorbeelden uit de Qur’an. Volgens Bediuzzaman Said Nursi dient, indien het verstand en overleveringen met elkaar botsen, het verstand als basis genomen te worden, en dienen overleveringen geïnterpreteerd te worden. Echter, dat verstand dient dan wel een hoge autoriteit te bezitten in de betreffende discipline. En hetgeen ons van de rust van deze wereld, hetgeen de ongelovigen van de gelukzaligheid van het hiernamaals heeft beroofd en hetgeen de zon van de islam doet verduisteren, is de gedachte dat er tegenstellingen tussen de waarheden van de Qur’an en de waarheden van de wetenschappen zijn ontstaan en zouden bestaan. Hoe kan een slaaf ten aanzien van zijn heer, een dienaar ten aanzien van zijn leider en een kind ten aanzien van zijn vader een opposant of zelfs een vijand zijn? Immers, de islam is de heer en de meester van de wetenschappen, de leider en de vader van de ware kennis! Omwille daarvan behandelt Bediuzzaman in zijn traktaat Het Vijfentwintigste Woord – Verhandeling over de wonderen van de Qur’an – die verzen welke door de ongelovigen worden bekritiseerd. Hij toont daarin aan dat er geen enkel woord, geen enkele zin of geen enkele letter in de Qur’an staat die in tegenspraak met het verstand, met de wetenschap of met logische redenering kan verkeren. En hij toont ook aan dat er in zulke verzen wonderbaarlijkheden met betrekking tot wetenschappen, logische redenering en de schepping kunnen bestaan.
    Meer Informatie
    € 30,00
  6. De juridische status van taqlid en het volgen van een madhab

    Dit boek is ondanks zijn geringe lengte een zeer belangrijk boek voor alle moslims in Nederland en België. De zeer gerespecteerde Pakistaanse Mufti Taqi Usmani, laat in dit boek heel duidelijk met bewijzen zien dat het toepassen van taqlid (volgen van een geleerde of madhhab) niet alleen toegestaan is, maar zelfs noodzakelijk is. Een madhhab (wetschool) is een gestructureerde, wetenschappelijk verantwoorde manier om de Qorʿan en de Sunna te volgen. Het volgen van een wetschool of een (specifieke) geleerde wordt taqlid genoemd. Vele geleerden, zo niet bijna alle geleerden uit de geschiedenis van de Islam, waren van mening dat het volgen van één van de vier wetscholen verplicht is. Ondanks het feit dat zij zelf grote geleerden waren, en vele malen meer kennis hadden dan vele hedendaagse geleerden, hielden zij zich toch aan de fundamenten (usul) en wetschool van de Imams Abu Hanifa, Malik, Shafiʿi of Ahmad b. Hanbal, moge Allah hen allen genadig zijn. Mufti Taqi Usmani
    Meer Informatie
    € 7,95
  7. Geloof in Allah

    Dit is het eerst boek in de Serie Aqiedah boeken waar de schrijver het meest fundamentele principe uitlegt nl. GELOOF IN ALLAH, de Enige Echte, de meest Verhevene is de kern van het islamitisch geloof. Alle aspecten van het islamitisch leven, socio-economische, politieke internationale relaties, etc., worden uitvoerig beschreven. Auteur: Dr. Omar Soelayman Al-Asjqar Vertaler(s):/ Uitgeverij: Noer Uitvoering: Hardcover ISBN: / Pagina's: 528
    Meer Informatie
    € 17,50
  8. Islamitische Geloofsprincipes

    Islamitische Geloofprincipes door Abu'l-Muntaha al-Maghnisawi, (Rotterdam: IUR Press 2013) Hardcover, 246 pp. Al-Fiqh Al-Akbar is een van de vroegste teksten die over de islamitische geloofsleer is geschreven, en een van de overgebleven werken van Abu Hanifa, een van de grootste Imams op het gebied van jurisprudentie en theologie. Al-Fiqh al-Akbar wordt al eeuwenlang in de islamitische wereld bestudeerd en biedt een genuanceerde en gestructureerde benadering om tot een goed begrip te komen van het monotheïsme (tawhid), welke de kern van het islamitische geloof vormt. Dit boek draagt bij aan de verfijning van het begrip van de Schepper, de boodschappers en de goddelijke openbaring, en stelt ons in staat ons het nodige inzicht te verschaffen in de realiteit van dit leven en in de gebeurtenissen in het Hiernamaals. Niet alleen verbetert Al-Fiqh al-Akbar het begrip van de aqida (geloofsleer) en roept het waardering op voor de islamitische geloofsleer, ook tracht dit boek vragen te beantwoorden die, indien deze onbeantwoord blijven, schadelijke twijfels kunnen achterlaten en voor verdeling in de gemeenschap kunnen zorgen. Dergelijke vragen houden onder andere in: Waar is Allah? Is Allah veranderlijk? Wat is oprecht islamitisch geloof? Zijn profeten in staat om te zondigen? Bestaan er schepselen die wij niet kunnen waarnemen? Wat gebeurt er na de dood? Deze vertaling van Al-Fiqh al-Akbar levert aan het onderwerp aqida binnen het Nederlandse taalgebied een tot dusver ongekende bijdrage. Deze heldere, vloeiende vertolking gaat uit van een aantal verschillende commentaren, om zodoende een onderwerp te ontgrendelen en toegankelijk te maken, dat voor het grootste gedeelte, om zodoende een onderwerp te ontgrendelen en toegankelijk te maken, dat voor het grootste gedeelte een onbekende gebied is gebleven voor de Nederlandstalige lezer. Dit is mede het gevolg van de ingewikkelde aard van het onderwerp, en bovendien van het gebrek aan betrouwbare werken in het Nederlands. Door al-Maghnisawi's elementaire commentaar aan te vullen met talrijke zorgvuldig gekozen notities uit Ali al-Qari's uitgebreide commentaar, en door de volledige weergave van Kitab al-Wasiyya van Abu Hanifa, kan deze editie een essentiële gids zijn voor een intellectuele en belonende reis door de wereld van de islamitische geloofsleer. Uitgeverij: Iur Press ISBN 9789491898013 Taal: Nederlands Uitvoering: Paperback Aantal pagina's: 246 Verschijningsdatum: 23-05-2014 Afmetingen: 242 x 167 x 14 mm.
    Meer Informatie
  9. De uitleg van de 3 fundamentele grondbeginselen en de 4 principes

    Dit boek is een Nederlandse vertaling van “Sharh thalaathoe I- Oesool wa Iqawaa’ied al-Arba’ah - Uitleg van de drie grondbeginselen en de vier principes”. De auteur heeft dit boek geschreven om elke moslim en moslima duidelijk te maken wat verplicht is voor hem/haar om te weten. De drie grondbeginselen en de vier principes zijn in feite gebaseerd op vragen die te maken hebben met de geloofsovertuiging van elke moslim en moslima. Daarom is dit boek voor elk moslim en moslima belangrijk om te bestuderen. Auteur: Sheikh Mohammed ibn Abdelwahhaab Vertaler(s): Aboe yoesoef, Aboe Sayfoullah al- Maghriebie en Aboe Dardaae Uitgeverij: Momtazah Uitvoering: Hardcover ISBN: / Pagina's: 361
    Meer Informatie
  10. Inleiding tot Islamitisch Recht

    “Vandaag de dag is de wereld een groot dorp geworden. Moslims en niet-moslims leven naast elkaar en dienen van elkaar te leren, elkaars gemeenschappelijkheden te delen en onderlinge verschillen te respecteren. In dit dorp leven op dit moment meer dan anderhalf miljard moslims. Een gedeelte van hen is vroom en praktiserend moslim, het gedeelte dat tracht om in overeenstemming met islamitische regels te leven, terwijl een ander gedeelte zich daar wel bewust van is, doch zich er niet consequent aan houdt. Zij gelooft wel dat deze rehttp://www.islam-boek.nl/index.php/beheer/catalog_product/edit/id/925/#gels van God afkomstig zijn (de Koran), van interpretaties van Zijn boodschapper (de Soenna), vanuit de consensus van de islamitische juristen (ijmā‘), of tenminste van regels via analogie ontleend aan de hoofdbronnen van de Islam (qiyās). Binnen het grootste gedeelte van de islamitische wereld bestaat over het bovenstaande overeenstemming. De lezer dient in het achterhoofd te houden dat moslim individuen in privéomstandigheden moeten leven volgens islamitische regels, maar niemand als individu verantwoordelijk is voor het uitvoeren van islamitische wetten, die immers onder het gezag en de verantwoordelijkheid van overheidsinstanties vallen. Dit boek is onderverdeeld in acht hoofdstukken. Hoofdstuk 1. Ter vermijding van vele misverstanden die ontstaan of kunnen ontstaan worden sommige begrippen met betrekking tot islamitisch recht verklaard, zoals sharī‛ah, fiqh, qānūn, ‘urf, islamitisch recht en mohammedaanse wet. Hoofdstuk 2. Dit hoofdstuk geeft een overzicht van de vier perioden van het islamitisch recht: de periode van de Profeet Muhammed, de periode van de metgezellen, de periode van de tabi‘īn (volgelingen van de metgezellen) en een introductie tot de periode van de mujtahidīn (hooggeleerde juristen). Hoofdstuk 3. In dit hoofdstuk zullen we gedetailleerde informatie verschaffen over de verschillende wetscholen en theologische afdelingen. Hoofdstuk 4. Dit hoofdstuk is gewijd aan een verwaarloosde periode in het islamitisch recht, die zich uitstrekt nadat de Turken zich tot de Islam hadden bekeerd (960) tot de beginfase van de Turkse Republiek (1926). Hoofdstuk 5. In dit hoofdstuk analyseren we het systeem en de methodologie van islamitisch recht en lichten we deze methodologie tevens toe. Hoofdstuk 6. In dit hoofdstuk, gewijd aan naslagwerken over islamitisch recht, kan de reële meerwaarde van dit boek worden aangetroffen. Hoofdstuk 7. In dit hoofdstuk zullen we enige classificaties voor islamitische regels aanwijzen, mede omdat, in het bijzonder heden ten dage, vele verwarrende perspectieven op islamitisch recht aan de orde zijn. Dit hoofdstuk richt zich tevens op drie hoofdonderwerpen: Engels-mohammedaanse wetgeving (Indo-moslimwet), sharī’ah of islamitisch recht in Zuidoost-Azië en islamitisch recht in tegenwoordige islamitische landen als Egypte, Pakistan, Marokko en Jordanië. Hoofdstuk 8. In dit hoofdstuk geven we enige korte informatie over de implementatie van de islamitische wetten en over de toekomst van deze wetgeving; voorts maken we melding van enkele encyclopedische werken over islamitisch recht en nieuwe instituties met betrekking tot de islamitische fiqh.”
    Meer Informatie

Onderdelen 1 tot 10 van totaal 12

Pagina:
  1. 1
  2. 2

Rooster  Lijst 

Mijn winkelwagen

Uw winkelwagen bevat geen artikelen.