header-bottom_img header-bottom_img

Mijn winkelwagen:

0 item(s)
×

Registration

Profile Informations

Login Datas

or login

First name is required!
Last name is required!
First name is not valid!
Last name is not valid!
This is not an email address!
Email address is required!
This email is already registered!
Password is required!
Enter a valid password!
Please enter 6 or more characters!
Please enter 16 or less characters!
Passwords are not same!
Terms and Conditions are required!
Email or Password is wrong!

Tasawwuf

10 Artikel(en)

Rooster  Lijst 

  1. De taal der vogels

    Iedereen verlangt naar iets in dit leven. Het verlangen van 'Attaar gaat verder dan dat van de meeste mensen: Geef ongeloof aan de ongelovige En geloof aan de gelovige. Geef een deeltje van uw pijn Aan het hart van 'Attaar. 'Attaar verlangt naar de pijn van de liefde van God. Hij is vanaf zijn vroege jeugd een zoeker naar God geweest. In zijn 'De Taal der Vogels' is iemand aan het woord met een grote innerlijke realisatie. Door de eeuwen heen is zijn werk een gids geworden voor zoekers naar God. 'Attaar neemt je mee op het soefi pad. Hij is je gids door zeven valleien, die achtereenvolgende stadia van innerlijke ontwikkeling voorstellen. De Taal der Vogels is de eerste, volledige vertaling in het Nederlands direct uit het Perzisch. De Taal der Vogels bevat de praktische wijsheid van de soefies over hun spirituele reis met als hoogtepunt de ontmoeting met God. De vogels symboliseren de zielen van de zoekers op het soefi pad. 'Attaar draait er niet omheen. De te maken reis is zwaar. Met groot psychologisch inzicht beschrijft hij allerlei uitvluchten van zoekers om niet aan de reis te beginnen. Zij die uiteindelijk wel aan de reis beginnen, worden tot en met het einde onophoudelijk beproefd. 'Attaar toont je de beginstadia van het spirituele pad, maar weet ook met grote subtiliteit de ervaringen van de gevorderde te schetsen. 'Attaar doet dit op een manier die typisch is voor de soefies, namelijk door het vertellen van allerlei verhalen. Sommige verhalen zijn heel direct qua toon. Bij andere zijn er diverse diepere betekenissen in verborgen. Sommige verhalen zijn onthutsend. Heel bijzonder zijn ook de verhalen van de dwazen van God, die in hun oprechtheid geen blad voor de mond nemen. 'Attaar is een meesterlijke verhalenverteller. Hij trekt je het verjaal in en voor je het weet, maak je deel uit van het reisgezelschap.
    Meer Informatie
  2. Hoor je hoefgetrappel, denk dan aan een zebra

    'Hoor je hoefgetrappel, denk dan aan een zebra' spreekt de taal van de Sufi: verhalen en parabels die richtlijnen bevatten voor het innerlijke zelf. Dit handboek van de eeuwige psychologie is bedoeld voor hen die willen ontwaken uit de droom van het moderne leven en helderheid en betekenis willen geven aan hun bestaan', aldus Daniel Goleman in zijn voorwoord. De auteur, Shems Friedlander, is een Amerikaan die de oude wijsheid van de Sufi's heel elegant naar voren weet te halen om mensen in het Westen spiritueel inzicht mee te geven. Shems Friedlander is in de jaren '70 zelf in de leer geweest bij verschillende Sufi-sjeiks in het Midden-Oosten, in Mekka, Medina, Caïro en Istanbul. In dit boek presenteert hij oude Sufiverhalen en parabels uit de islamitische tradities. Met zijn heldere rede en wijsheid gaat hij in op de vragen en problemen van het moderne bestaan. Hij maakt ons bewust van cruciale momenten die ons zo dikwijls ontgaan, waarmee we ons leven zin en betekenis kunnen geven. Door de klassieke verhalen te voorzien van eigentijds commentaar, wordt het verschil duidelijk tussen kennis en informatie, tussen werkelijkheid en verbeelding, en worden begrip en geloof, die vaak niet in onze waarneming liggen, voor ons waarneembaar. Zo leert hij de lezer de eigen blik te verbreden en gebeurtenissen vanuit een ander perspectief te bekijken. In 'Hoor je hoefgetrappel, denk dan aan een zebra' brengt Friedlander niet alleen onze menselijke spirituele mogelijkheden tot uitdrukking, maar beoogt deze ook aan te wakkeren. Shems Friedlander is auteur van 10 boeken. Hij is eveneens kunstschilder, fotograaf, filmmaker, ontwerper en onderwijzer. Friedlander is Emeritus Professor aan de Amerikaanse universiteit in Caïro. Zijn boeken zijn o.a. vertaald naar het Engels, Perzisch, Spaans en Nederlands. Zijn meest recente boeken zijn: 'Winter Harvest, a Memoir' (2015) en 'The Forgotten Message of Mevlana Jalaluddin Rumi' (2017). Zijn schilderijen zijn o.a. tentoongesteld in Dubai, Caïro en Istanbul. De première van zijn filmdocumentaire 'The Circle of Remembrance' werd o.a. vertoond op de Chagrin Film Festival in de Verenigde Staten. Friedlander heeft door de jaren heen talloze lezingen gehouden over Mevlana Jalaluddin Rumi, de Sufidichter en mysticus uit de 13e eeuw. Op het terrein van kunst en cultuur is Shems Friedlander door Het Royal Islamic Strategic Center (RISSC) vijf jaar lang uitgeroepen tot één van 's wereld 500 meest invloedrijke moslims.
    Meer Informatie
    € 14,95
  3. Adviezen aan jongeren - Imam Ghazali

    Het Islamitische stichting Nederland heeft voor een belangrijke aanwinst voor het Nederlandse moslim gemeenschap bezorgd. Het zeer belangrijke en nuttige boek ‘’Eyyühel Veled” , van het grote geleerde Imam Gazali vertaald in het Nederlands. Het vertaler van het boek is de heer Abdulwahid van Bommel die heeft er voor gezorgd dat deze boek met bibliografie en voetnoten een nog beter kwaliteit heeft opgeleverd.
    Meer Informatie
    € 6,00
  4. De Woorden

    De reeks van de Risale-i Nur bewijst de waarheden van de Qur’an en legt deze uit aan de hand van een positief wetenschappelijk perspectief. Zij verschaft ons op een heldere, beeldende en overtuigende wijze antwoorden op de belangrijkste vragen van de mensheid naar de zin van het bestaan, zoals: “Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Waar ga ik heen? Wat is mijn verantwoordelijkheid in deze wereld? Waar komen de schepselen vandaan en waar gaan ze heen? Wat is het wezen, wat is de waarheid van deze schepselen?” De Risale-i Nur beoogt een antwoord op deze vragen te formuleren en als zodanig de zielen en de geesten van de mensen te verlichten. Dat wil zeggen dat er vier fundamentele doelstellingen van de Qur’an zijn: de eenheid van Allah, het profeetschap, de wederopstanding en ‘de rechtvaardigheid en de aanbidding’. Wanneer de mensheid, als een uitgestrekte karavaan, een lange processie, vanuit de valleien van het verleden vertrekt, de reis aanvangt in de woestijn van het bestaan en het leven, en voortschrijdt naar de hoogten van de toekomst, en zich geplaatst ziet tegenover de tuinen van de toekomst, dan wendt het universum haar gezicht tot haar. Het lijkt alsof de regering van de schepping, de kennis van wijsheid oftewel de filosofie naar de mensheid zendt teneinde de mensen te ondervragen en hun posities te bepalen, wanneer ze vragen stelt als: “O mensheid! Waar kom je vandaan? Waar ga je naar toe? Wat ben je hier aan het doen? Wie is je leider? Wie is je woordvoerder?” Op een keer, tijdens een dergelijke conversatie stond iemand op te midden van de mensheid, zoals ook profeten als hij voordien waren opgestaan, met autoriteit, de heer van de mensheid Mohammed al-Hashimi (saw), en hij sprak met de tong van de Qur’an: “O, filosofie! Wij allen, menselijke wezens, rijzen omhoog vanuit de macht van de Pre-eeuwige Sultan, vanuit de duisternis van het niet-bestaan naar het licht van het bestaan, en wij allen, zonen van Ādam, zijn vertegenwoordigers boven onze broederschepselen wat het dragen van de aan ons toevertrouwde verantwoordelijkheid betreft. We zijn onderweg naar het pad van gelukzaligheid, en in deze wereld houden we ons bezig met de voorbereiding van die gelukzaligheid en met de ontwikkeling van de bekwaamheden, welke ons kapitaal vormen. En ik ben hun meester en hun woordvoerder. Hier bevindt zich een manifest in mijn hand, het woord van de Pre-eeuwige Heerser, de glorieuze Qur’an, waarop het zegel van wonderbaarlijkheid sprankelt en schittert.” Aangezien via de heilige Qur’an de beantwoorder van deze vragen, de verschaffer van de correcte antwoorden niets en niemand minder dan Mohammed de Arabier (saw) is, zodoende begrijpen wij hieruit dat de kern van de Qur’an op de bovenvermelde vier fundamentele doelstellingen berust! Deze reeks van verhandelingen, die de filosofie van de Qur’an in de twintigste eeuw weergeeft, een fundament geeft, bewijst en verkondigt dat de islamitische beschaving, welke aan de ene zijde technologie, wetenschap en kunst als materieel perspectief en aan de andere zijde geloof en ethiek als spiritueel perspectief in zich herbergt, alle andere beschavingen achter zich zal laten. We kunnen twee soorten tafsir, exegeses, boeken met uitleg, verklaringen en toelichtingen onderscheiden: De eerste soort bestaat uit de standaardexegeses waarbij en waarin men betekenissen van de formuleringen, de woorden en de beelden en de zinnen van de Qur’an kan aantreffen. Deze benaderingswijze wordt ook wel ‘de interpretatie met betrekking tot de woorden van de Qur’an’ genoemd’. Hierbij zijn twee nevensoorten aanwijsbaar. De eerste nevensoort bestaat uit interpretaties met betrekking tot ‘riwaya’ (overlevering). Deze interpretaties steunen en baseren zich op de verzen van de heilige Qur’an, de soenna van de boodschapper van Allah (saw), de werken van de metgezellen van de profeet en die van hun opvolgers. De tafsiruitgave van Ibn Jarir at-Tabari, Djami' al-bayan fi tafsir al-Qur'an, en die van Ibn Kathir, Tafsir al-Qur'an al-Azim, vormen twee voorbeelden van deze soort tafsir. De tweede nevensoort bestaat uit interpretaties met betrekking tot ‘diraya’ (wijsheid). Deze interpretaties steunen en baseren zich niet alleen op overleveringen, maar tevens op redenering en op de wijsheid om een ‘oordeel te kunnen vellen’. De tafsiruitgave van Zamakhshari, al-Kashshaf, en de monumentale uitgave van Fakhr ad-Din ar-Razi, Tafsîr al-Kabîr, vormen twee voorbeelden van deze soort tafsir. De tweede soort tafsir boeken is die van exegeses waarbij en waarin de waarheden van de Qur’an ten opzichte van het geloof met onweerlegbare bewijzen worden uiteengezet en aangetoond. Deze soort wordt ook wel de ‘manawie’, de spirituele tafsir genoemd. De werk van Imām al-Ghazali, İhyâu Ulûm ad-Din, en van Imām Rabbānī, Maktubat, worden tot deze categorie tafsirboeken gerekend. Het meest tot de verbeelding sprekende voorbeeld van deze tafsircategorie is de reeks van de Risale-i Nur, van de islamitische geleerde Bediuzzaman Said Nursi; deze reeks bevat in totaal honderddertig traktaten. Het boek ‘de Woorden’ vormt de eerste en de meest belangrijke pijler van de vier grondpijlers van deze reeks: de Woorden, de Brieven, de Flitsen en de Stralen. Risale-i Nur is een weergaloze ‘manawie’ tafsir, die de filosofen tot nadenken stemt en tenslotte tot zwijgen brengt. Risale-i Nur legt, met haar subjectieve perspectief, op een rationele en logisch-objectieve wijze de waarheden van ons heilige boek Qur’an uit, een boek dat miljoenen mensen al veertien eeuwen heeft begeleid en geleid. De vertaling van Sözler, de Woorden, waarvan wij hier het genoegen hebben haar te presenteren en te introduceren in de Nederlandse taal, vormt een interpretatie van de lichtgevende verzen van de Qur’an. Het boek is, met de geloofswaarheden en met de waarheden van tawhid, een met bewijzen ondersteunde tafsiruitgave, toegankelijk en begrijpelijk voor iedere laag van een bevolking. Vanuit een positieve wetenschappelijke benadering kan het boek ongelovigen tot nadenken aanzetten en zelfs overtuigen, kan het iedereen aanspreken en zelfs de meest verstarde, eigenwijze filosofen tot zwijgen brengen. Risale-i Nur beantwoordt de meest vitale vragen ten aanzien van de islam en in het bijzonder ten aanzien van het geloof. Het boek legt de niveaus van geloven uit, vanuit het atoom tot en met de zon, en het bewijst de eenheid van Allah en de waarheid, de oprechtheid van het profeetschap. Het boek behandelt alle kwesties betreffende geloof de waardigheid van geloof, vanaf de lagen van de hemel en de aarde, vanaf het onderwerp engelen en de geesten, vanaf de waarheid van de tijd tot en met het bestaan van het hiernamaals, de wederopstanding, het paradijs en de hel, tot en met de werkelijkheid van de dood, de bron van de eeuwige gelukzaligheid en de eeuwige bestraffing. En het boek behandelt deze kwesties via bewijsvoering en argumentatie, via een logische benaderingswijze en een wetenschappelijke onderbouwing. Risale-i Nur manifesteert zich als een meesterwerk, dat zowel ons verstand als ons hart met getuigenissen, verlichtingen en bewijzen overtuigt. Volgens Bediuzzaman bestaan er twee boeken van Allah de Verhevene. Het eerste is het boek der schepping, dat een manifestatie van de eigenschappen van ‘takwin’ (het scheppen van Allah) en ‘qudrah’ (de macht van Allah) is. De oordelen van dit boek, oftewel de wetten welke overal in het universum gelden, worden ‘sharia at-takwiniyya’ genoemd. Echter, de ongelovigen hebben deze wetten ten onrechte ‘de natuurwetten’ genoemd. Het tweede boek is de Edele Qur’an, een begrip afkomstig uit de eigenschap ‘kalam’ (het spreken van Allah). Dit tweede boek is als het ware een ware interpretatie van het eerste boek, hetgeen inhoudt dat de Qur’an de interpretatie van het boek der schepping vormt. Vanwege die omstandigheid kunnen er dus geen controverses bestaan tussen deze twee boeken. Alle wetenschappen die het boek van de schepping interpreteren met behulp van openbaring en redenering kunnen geen contrasten vinden of onoverbrugbare controverses tegenkomen met (de oordelen van) de Qur’an. In ‘de Woorden’ wordt deze waarheid bevestigd door middel van vele voorbeelden uit de Qur’an. Volgens Bediuzzaman Said Nursi dient, indien het verstand en overleveringen met elkaar botsen, het verstand als basis genomen te worden, en dienen overleveringen geïnterpreteerd te worden. Echter, dat verstand dient dan wel een hoge autoriteit te bezitten in de betreffende discipline. En hetgeen ons van de rust van deze wereld, hetgeen de ongelovigen van de gelukzaligheid van het hiernamaals heeft beroofd en hetgeen de zon van de islam doet verduisteren, is de gedachte dat er tegenstellingen tussen de waarheden van de Qur’an en de waarheden van de wetenschappen zijn ontstaan en zouden bestaan. Hoe kan een slaaf ten aanzien van zijn heer, een dienaar ten aanzien van zijn leider en een kind ten aanzien van zijn vader een opposant of zelfs een vijand zijn? Immers, de islam is de heer en de meester van de wetenschappen, de leider en de vader van de ware kennis! Omwille daarvan behandelt Bediuzzaman in zijn traktaat Het Vijfentwintigste Woord – Verhandeling over de wonderen van de Qur’an – die verzen welke door de ongelovigen worden bekritiseerd. Hij toont daarin aan dat er geen enkel woord, geen enkele zin of geen enkele letter in de Qur’an staat die in tegenspraak met het verstand, met de wetenschap of met logische redenering kan verkeren. En hij toont ook aan dat er in zulke verzen wonderbaarlijkheden met betrekking tot wetenschappen, logische redenering en de schepping kunnen bestaan.
    Meer Informatie
    € 30,00
  5. LIEFDE IS DE WIJN

    Auteur: Muzaffer Ozak Uitgever: Gottmer Uitgevers Groep b.v. De teksten en verhalen uit 'Liefde is de wijn' omvatten universele thema's en bevatten de kleur en kern van de spirituele soefi-traditie, georiënteerd op een westers publiek. Sjeik Muzaffer stond aan het hoofd van de Halveti-Jerrahiorde, een 300 jaar oude afsplitsing van de grote soefi-ordes. In Turkije stond hij bekend als een van de grote soefi-meesters.
    Meer Informatie
    € 4,95
  6. De juridische status van taqlid en het volgen van een madhab

    Dit boek is ondanks zijn geringe lengte een zeer belangrijk boek voor alle moslims in Nederland en België. De zeer gerespecteerde Pakistaanse Mufti Taqi Usmani, laat in dit boek heel duidelijk met bewijzen zien dat het toepassen van taqlid (volgen van een geleerde of madhhab) niet alleen toegestaan is, maar zelfs noodzakelijk is. Een madhhab (wetschool) is een gestructureerde, wetenschappelijk verantwoorde manier om de Qorʿan en de Sunna te volgen. Het volgen van een wetschool of een (specifieke) geleerde wordt taqlid genoemd. Vele geleerden, zo niet bijna alle geleerden uit de geschiedenis van de Islam, waren van mening dat het volgen van één van de vier wetscholen verplicht is. Ondanks het feit dat zij zelf grote geleerden waren, en vele malen meer kennis hadden dan vele hedendaagse geleerden, hielden zij zich toch aan de fundamenten (usul) en wetschool van de Imams Abu Hanifa, Malik, Shafiʿi of Ahmad b. Hanbal, moge Allah hen allen genadig zijn. Mufti Taqi Usmani
    Meer Informatie
    € 7,95
  7. Masnawi

    Mevlana Djalâl’ud-Dîn Rûmî over de Masnawî ‘Dit is de Masnawî. Om God te bereiken en de verborgenheden van geloof te leren kennen, heb ik mijzelf ingespannen lengte te geven aan een lofdicht in rijmende coupletten, dat vreemde verhalen bevat en zeldzame uitspraken, uitstekende vertogen en waardevolle aanwijzingen voor het spirituele pad van de gnostici. De Masnawî is poëzie, gecomponeerd in rijmende coupletten, waarbij elk couplet een verschillend rijm heeft, maar het geheel in één metrum. Wa huwa uSûlu uSûlu uSûlu'd-dîn... was kashshâf al-Qur'ân – en het vormt de oorsprong van de oorsprong van de grondbeginselen van religie; het verstaan van de Koran.' Het heeft natuurlijk betekenis dat Rumi zijn meesterwerk met ‘Bisjnew’ of ‘luister’ laat beginnen. Hebben we niet twee oren en één mond? Over het algemeen zou je het tegenovergestelde denken. Hiermee heeft Rumi al veel gezegd. In feite zegt hij: voorwaarde voor mystieke beleving is niet spreken maar luisteren. Kijk naar zowel mijn fundamentalistische als mijn ascetische vrienden: voordat ze leerling zijn geworden zijn ze al geestelijk leider. Gisteren zaten ze op school vandaag zijn ze leraar. Zegt Allah niet tegen Mozes: ‘Ik heb u uitverkoren. Luister dus naar wat er wordt geopenbaard.’ (20:13). Kenmerk van de geestelijke leiding in het woord is, dat het hart erdoor wordt beïnvloed. Daarom staat er: ‘En wanneer de Koran wordt gereciteerd, luister er dan naar en wees stil, opdat u barmhartigheid moge ervaren.’ (7:204).
    Meer Informatie
    € 45,00
  8. Het hart, het zelf & de ziel

    WIE REIST ZONDER GIDS, HEEFT TWEEHONDERD JAAR NODIG VOOR EEN REIS VAN TWEE DAGEN - RUMI Het hart, het zelf & de ziel is het eerste boek waarin een westerse psycholoog de rijke spirituele traditie van het soefisme benadert als weg van persoonlijke groei. In de westerse psychotherapie richt men zich voornamelijk op uitbanning van neurotische karaktertrekken en aanpassing aan de samenleving. Het doel van het soefisme is daarentegen ten diepste spiritueel. Transformatie van negativiteit en effectief functioneren in de wereld zijn natuurlijk noodzakelijk, maar daarachter ligt het streven naar harmonie met het Goddelijke. Dit boek staat vol met verhalen, gedichten, meditaties, oefeningen en kleurrijke voorbeelden uit het dagelijkse leven, die het hart openen, het zelf voeden en de ziel tot leven wekken.
    Meer Informatie
    € 19,95
  9. Imam Ghazali -Begin van de leiding

    “Begin van de leiding” is een praktisch handboek voor het zuiveren van de ziel. Imam Abu Hamid Al Ghazali, drager van de titel “Bewijs van de islam”, schreef boeken over theologie, filosofie, jurisprudentie en neemt in dit boek de rol van opvoeder. Niets is zo belangrijk en zo moeilijk als zielszuivering. In dit boek geeft Al Ghazali op een bondige en praktische wijze de lezer handvaten om de ziel te zuiveren. Dit boek combineert het innerlijke met het uitwendige aspect van de religie. Het is opgebouwd uit een deel over daden van gehoorzaamheid en een deel over het vermijden van zondes. Ook behandelt dit boek de etiquette van het dagelijkse leven en geeft het aanwijzingen hoe de moslim zijn leven dient in te richten, elk uur van de dag.
    Meer Informatie
    € 15,00
  10. Samenvatting van de Weg van de Strevers – Deel I

    Samenvatting van de Weg van de Strevers – Deel I Ibn Qudāma al-Maqdisī Vertaald door: Pieter Coppens Voor u ligt het eerste deel van een vierdelige vertaling van het boek Samenvatting van de Weg van de Strevers (Mukhtaṣar minhāj al-qāṣidīn) van de Ḥanbalitische geleerde Ibn Qudāma al-Maqdisī (d. 689/1290). Dit is een kernachtige weergave van de belangrijkste thema’s uit het klassieke werk De Herleving van de Wetenschappen van de Religie (Iḥyāʾ ʿulūm al-dīn) van Abū Ḥāmid al-Ghazālī (d. 505/1111). Opgedeeld in vier thematische delen bespreekt dit werk vrijwel ieder aspect van het dagelijks praktische leven van een moslim, met een bijzondere nadruk op de innerlijke aspecten van die praxis. Dit eerste deel gaat geheel in op de daden van aanbidding. Bij iedere rituele handeling geeft Ibn Qudāma reflecties op de diepere betekenissen van die daden van aanbidding. Zo reflecteert hij op de rituele reiniging, het gebed, het vasten, de zakaat en de bedevaart, behandelt hij de goede manieren van het reciteren van de Koran en geeft hij een overzicht van smeekbedes en Godsgedachtenissen. Zijn doel hierbij is steeds het onderwijzen van welgemanierdheid (adab) en kennismaking met het innerlijke leven dat bij deze handelingen hoort. Het vormt een handzaam bronwerk voor studenten en academici met interesse in de geschiedenis van het islamitisch denken. Het leent zich ook goed voor devotioneel gebruik in islamitische studiecirkels, vrijdagpreken en de islamitische geestelijke verzorging. Het werk is door Pieter Coppens vertaald en voorzien van een historiserende inleiding. Coppens is universitair docent bij het Centrum voor Islamitische Theologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Eerder verscheen van hem Seeing God in Sufi Qur’an Commentaries (2018) bij Edinburgh University Press.
    Meer Informatie
    € 5,00

10 Artikel(en)

Rooster  Lijst 

Mijn winkelwagen

Uw winkelwagen bevat geen artikelen.